mandag 27. mai 2013

Does she find it hard to sleep?

Da var hundeutstilling nummer to for i år unnagjort. I Hammerfest gjorde Arni det kjempebra og endte opp med følgende resultater:

Lørdag: Excellent, CK, BIR Junior, Res CERT, BHK 2 
Søndag: Very Good

Turen var flott, selv om været ikke akkurat slo til fra sin beste side. Heldigvis var utstillingen innendørs i Kvalsundhallen, så vi slapp å fryse oss ihjel!


I ringen

Fra venstre: Fia Fjong, Kurt, Amanda, Genzo, Arni

Lørdagens fangst

Etter to uker med intens eksamenslesing gikk turen til Skjomen sør for Narvik for utstillingen hvor jeg både skulle stille og være arrangør. Arni slo til og gjorde det fantastisk bra begge dagene! På søndag gikk han helt til tops i rasen og fikk sitt første CERT. Det var en overlykkelig mamma som hoppet på stive bein ut av ringen med verdens vakreste Arni ved sin side! Resultatene fra helgen ble som følger: 

Lørdag: Excellent, CK, BHK 2, Res CERT
Søndag: Excellent, CK, BHK 1, CERT, BIR

Begge dagene vant han Juniorklassen, men grunnet enormt mange påmeldte hunder ble det ikke gjennomført junior-finaler.


Rosettene fra lørdag

Rosetter fra søndag

Resten av søndagens fangst

Jeg trenger vel nesten ikke si at jeg er strålende fornøyd og kommer uten tvil til å fortsette å stille min vakre Bernergutt. Likevell var dette helgen jeg skulle få et innblikk i baksiden av medaljen. Dette var helgen hvor begret skulle renne over og hvor vennskap skulle ende. Jeg kommer nok til å trø litt annderledes i både berner- og utstillingsmiljøet fremover, og vet med sikkerhet at jeg fra nå av kommer til å kjøre mitt helt eget løp. 

Utstillingsmiljøet er jo kjent for å ikke være det beste miljøet. Det miljøet jeg så langt har fått et ganske positivt inntrykk av er av mange andre kjent for å være der hvor man er ekle med hverandre og måler hverandre etter hvor bra hundene klarer å prestere i ringen. Hvor man avler på helt feile premisser og driver rett frem dyremisshandling for å oppnå best mulig resultater i hundeversjonen av våre "skjønnhetskonkurranser". Jeg har nok aldri tvilt på at dette kunne være tilfellet i enkelte kretser, men jeg viste ikke at jeg selv kjenner til slike mennesker. Holdningene mine har endret seg, og i frykt for å henge noen ut vil jeg bare legge et lokk på hele greia og glemme helgen fortest mulig. 

Desverre er det ikke bare jeg som har hatt dårlige erfaringer i helgen, og selv om vi tilhører forskjellige miljøer er vi nok enige om at enkelte mennesker ikke burde få lov til å være en aktiv del av utstillingsmiljøet. 

Blogg av viilire

Jeg er heldig som har en hund som gjør det bra på utstilling. Han er et godt eksemplar av rasen sin og dommerne liker han. Likevell er han bare en hund. En hund, ikke en utstillingsdokke. Jeg driver med utstilling fordi jeg elsker hunden min, og jeg elsker å gjøre ting sammen med han. Det viktigste er likevel at han får lov til å være en hund. En frisk, lykkelig, liten mann som kan nyte hundelivet på sine egne premisser!

Lukten av sommer

Lille, vakre Arni

Arni leker med reven sin

På fjellet

Sammen med mammaen sin

Pause mens de to-beinte spiser nistepakka si

Hundens helse (både fysisk og psykisk) og velvære skal ALLTID komme først! Så lenge Arni er lykkelig er jeg lykkelig! Uansett premieringer! Til evigheten og forbi!

T x

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar